klantvriendelijk zijn door persoonlijkheid

De sluier van klantvriendelijkheid

We werken allemaal hard om klantvriendelijk te zijn in ons werk. Je wilt een tevreden klant en daar doe je hard je best voor. Ook wanneer je zelf klant bent, verwacht je dat je netjes en vriendelijk geholpen wordt. Vaak is dat ook zo. Je bent een tevreden klant. Maakt het dat je bij het betreffende bedrijf vaker klant zult zijn? Misschien. Maar misschien ook niet. Misschien kun je elders een beter aanbod krijgen in welke vorm dan ook. Dan word je daar klant.

Wat maakt nu dat een tevreden klant een blije klant wordt? Een klant die zo ontzettend blij is met jouw product of dienst, dat hij volgende keer gegarandeerd bij je terugkomt? Persoonlijkheid.

Het begrip klantvriendelijkheid heeft zo zijn beperkingen: je ziet de ander als klant. Er staat een onzichtbare scheidingswand tussen: jij en de ander. De ander is niet zo heel anders: hij is net als jij mens. Alleen heeft hij nu de rol van klant; hij heeft immers geld aan jouw bedrijf gegeven in ruil voor een product of dienst. Aan jou de taak om deze ‘mens’ als ‘klant’ te behandelen. Netjes, vriendelijk en waarschijnlijk volgens vastgestelde protocollen (dit kan wel, dit kan niet, vraag dit, antwoord dat).

Decennia lang was dit de norm. tegenwoordig is het niet meer voldoende om klanten aan je te binden. De belangrijkste factor in dit proces wordt namelijk onderbelicht: de klant is mens. De regel is vaak ‘behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden’. Maar hoe wil jij eigenlijk behandeld worden? Beleefd, zakelijk en netjes? Met een vleug aangemeten vriendelijkheid? Of wil je persoonlijk behandeld worden? Het gevoel krijgen dat degene ‘aan de andere kant’ je echt mag, naar je luistert, tijd voor je neemt en daardoor in één keer met een passende oplossing komt?

Vergeet de klant. Zie de mens. De mens achter de koper. Realiseer je dat jij ook een mens bent. De mens achter de verkoper. Vergeet de rollen en ga terug naar de basis: de relatie van mens tot mens. Stel je voor dat je de mens voor je net zo graag mag als je vrienden. Ga dan het gesprek aan. Kijk wat er gebeurt. Jouw uitstraling werkt aanstekelijk en je zult zien dat deze naar je weerkaatst. Mensen komen graag bij je terug en jij … hebt je werkdagen een stuk leuker en inspirerender gemaakt. Je hebt een stuk menselijkheid toegevoegd.

 

 

Heb jij een situatie meegemaakt waarin je super blij was als klant en vastbesloten om terug te komen? Ik ben benieuwd! Laat je het me hieronder weten in een reactie op dit blog?

Leave A Response

* Denotes Required Field